Thursday 4 November 2010

Gimme what I want...

hmm... Whoaa.. Memang susah la mok polah pilihan.. masa petang tek, terjumpa la sigek gadget yang quite menarik perhatian.. hmm.. Mmg susah juak mok polah keputusan coz tgh fikir-fikir sama ada benda ya perlu ka sik.. Ish3.. Sigek gik kelemahan Suffian, susah mok bezakan barang yang perlu dibeli ngan barang yang sik perlu dibeli.. Sebab ya la bahaya mun Suffian pegang duit coz macam2 yang akan merayu-rayu mintak dibeli dalam palak.. Adoii.. Kebetulan dengan masalah kali tuk.. Apa kata kita kupas bawang agik hari tuk.. hehe.. Kupas tajuk la.. tajuknya pasal harta dan kehendak.. Ok tak?


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


"Duit bukan segala-galanya" macam ya la salah satu tajuk debat kmk orang dulu.. Duit.. oh.. Duit.. Macam-macam mun kita mok kupas satu-satu.. Boleh sik tidur jadinya malam tuk.. Duit boleh didefinisi sebagai satu alat yang berharga yang dijadikan perantaraan untuk pertukaran barang dan perkhidmatan.. Dalam zaman serba moden tuk, duit dah kira macam sebagai salah satu benda yang penting.. Disebabkan kepentingan duit tuk lah, duit tuk dah jadi macam ada unsur2 jahat.. Hiperbola kali jak.. Hahaha.. Pernah dengar sik macam2 benda berlaku disebabkan duit? mesti pernah kan.. Tapi duit sik bersalah sebenarnya, nya bergantung dengan sikap manusia ya sendiri.. Mun nya sik dapat mengawal nafsu, satu benda akan terbentuk di dalam diri.. jeng jeng jeng ... iaitu ketamakan.. aha.. Ketamakan la sikap yang paling ditakuti.. Mun dah tamak, macam-macam jak boleh dibuat mok dapatkan sesuatu.. sik kira dengan apa carapun..  mencuri, merompak, makan harta orang lain.. ish3.. takut juak kita dengar kes-kes macam ya... sik boleh ka kita semua hidup dengan aman.. Kita perlu ingat satu perkara, duit ya cuma harta dunia bukannya boleh diembak pergi akhirat kelak pun... So sik perlu la mok polah2 benda pia mok dapat duit.. Mun mok dapat duit pun, biarlah dengan cara yang halal.. Biar orang pandang hina kita yang kurang berharta asalkan kita hidup dengan rezeki yang halal..

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Let's look at the half full.. Duit tuk jugak ada faedahnya juak sebenarnya, nak ceramah panjang lebar tadik ya bukannya sik nyuruh kita dapatkan duit banyak2.. Sebenarnya memang digalakkan kita dapatkan byk duit asalkan dari rezeki yang halal.. Lagipun memang x digalakkan kita dalam kefakiran sebab kekafiran boleh membawa kepada kekafiran... Mempunyai duit dan harta la merupakan salah satu lagi cara kita untuk beribadat.. bermacam-macam yang kita boleh buat, sedekah, zakat.. Aha.. Nampak tak? hehe.. ^^


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Setakat ni sajalah yang dapat dikupas malam ni.. Tangan pun dah macam bau bawang dah ni sebab tadi dah mengupas bawang untuk memasak..sori la kalau lebih banyak menguras..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Salam Ukhuwah =]

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...