Sunday 19 July 2009

Go to the Ant!

Hari marek ada seminar kecemerlangan pelajar anjuran bersama Yayasan Sarawak ngan sekolah aku... Best juak... Mula2, aku juz jadi protokol majlis... Alang2 menyeluk pekasam, biar sampai seluruh badan kenak selam dalam pekasam... Aku pun ekot ceramah ya selepas tugas aku tamat...

First ceramah disampaikan oleh Cikgu Phang.. we called him Uncle Phang... Hello Uncle Phang
Ceramah yg bertajuk " Go to the Ant!" Selama tuk kita x sedar yang semut ada personaliti yg boleh kita contohi..

-Go to the Ant!, consider its ways and be wise!
-It has no commander, yet it stores its good in summer and gathers its food at harvest

Tuk adalah beberapa falsafah yg aku petik dari ceramah.. semut sangat rajin bekerja, mencari makanan... berani.. maybe boleh menjadi contoh yg baik agar x jadi pemalas....

Then, belajar tentang output revision, iaitu kita berlatih menggunakan apa yg kita belajar...

Ceramah yg kedua disampaikan oleh Dr. Shahri.. ceramah tentang visi, misi kita untuk mencapai cita2 dan menggapai kejayaan..

-There is no last minute revision

Tuk adalah antara falsafah yg aku dapat, maksudnya kita harus memulakan persediaan sejak dari awal agik... tiada ulangkaji pada masa akhir...

I say to myself, I am lucky coz aku dapat follow seminar tuk... menaikkan semangat aku untuk belajar...

CHAIIYOK !!! SPM in 3 months from now

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...