Monday 1 August 2011

Cabaran dan dugaan

Assalamualaikum =)

Nak tanya dengan semua pembaca....

Sapa yang tak pernah ditimpa dugaan atau cabaran sepanjang hidupnya sampai hari ni? angkat tangan jap.... (konon nampak)

*krek* *krek* *krek* (bunyi cengkerik)

Tau tak nikmat?

Sebenarnya nikmat ni adik-beradik seibu sebapa dengan cabaran dan dugaan... percaya tak?

"(Dalam pada itu, manusia tidak menghiraukan balasan akhirat), oleh yang demikian, maka kebanyakkan manusia apabila diuji oleh Tuhannya, dengan dimuliakan dan dimewahkan hidupnya, (ia tidak mahu bersyukur tetapi terus bersikap takbur) serta berkata dengan sombongnya: "Tuhanku telah memuliakan daku! Dan sebaliknya apabila ia diuji oleh Tuhannya, dengan disempitkan rezekinya, (ia tidak bersabar bahkan ia resah gelisah) serta merepek dengan katanya: "Tuhanku telah menghinakan daku!"
(Al-Fajr:15-16)

Haa... percaya tak? Sebenarnya nikmat dengan cabaran dan dugaan ni adik-beradik. Mereka sama-sama merupakan ujian daripada Allah..


Manusia ni memang pelupa.. Tau tak, perkataan "manusia" ni memang bermaksud pelupa..

Hakikatnya, kita mudah lupa kepada Allah apabila diberi ujian terutamanya ujian kenikmatan. Kalau kita ada masalah,jangan sesekati berkata: "Oh Allah! Aku ada masalah yang besar!" Tapi berkatalah: "Oh Masalah,  Aku ada Allah yang Maha Besar!"

Ingat! Kita ada Allah... Maka jangan la kita terus berputus asa. Sesungguhnya Allah menurunkan ujian mengikut kemampuan kita dan Allah tidak akan sesekali membebankan kita dengan ujian yang kita tidak mampu menanggungnya.

"Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.... "
(Al-Baqarah:286)

Maka bangkitlah.... bangkit dan hadapi dengan sabar dan tabah... Allah sentiasa dekat dengan kita... Kita haruslah memohon pertolonganNya. Sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat =D

sabar.doa.usaha.tawakal

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...