Tuesday 9 August 2011

Haaaachoo!!!

Assalamualaikum peeps...

Hari ni aku nak tanya pulak, hari ni hari ke berapa ramadhan? asyik aku je ckp... hahaha..
Jom kita sama-sama muhasabah diri kita... apa yg kita buat sehari-hari ni?
Jom segarkan balik ingatan... hari ni dah masuk hari ke-8 ramadhan.. Takut pulak aku yang salah kira nanti... Tengok kat jadual waktu berbuka puasa, kira jap.. satu, dua, tiga, empat, lima, enam, tujuh, lapan.. haaa... betullah tu... masuk hari ni dah hari ke-8... berapa lama lagi baki ramadhan yang tinggal.... takut la kalau-kalau ramadhan ni berlalu begitu sahaja...

Nape? heran ngan tajuk kat atas?
aku pun heran jugak...
camne ek kalau kita sakit?
aku tak tau la... (bukannya aku cakap aku tak tahu camne rupe sakit tu)

Kesihatan tu nikmat Allah kepada kita..
bila-bila masa Allah boleh tarik nikmat itu dari kita...
namun tu sebagai ujian kepada kita..
maka janganlah kita marah-marah menyalahkan sakit yang kita hadapi..
sabar... sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang sabar..

Lumrahnya masa sakit la masa kita paling banyak merungut.. (kalau aku kaji balik diri aku la)
Ini tak kena..
Itu tak kena..
err tak kena (dah habis kata ganti penunjuk nak guna)
pendek kata macam-macam benda la yg kita rungutkan...

Apa kata daripada kita merungut sepanjang hari dari pagi sampai malam...
bagus kita bersabar dengan ujian yang menimpa kita...
tahu tak? (kompom korang tau)
sakit tu bagaikan clorox...
jangan pula dok terbayang benda ni
menghapus sehingga 99.9% kuman
bukan clorox ni, tapi clorox dosa..
Allah berfirman:
“Dan apa jua bencana, kesakitan yang menimpa kamu, maka ia adalah daripada tangan-tangan kamu sendiri(dari perbuatan salah dan dosa) dan (dalam pada masa yang sama dikenakan bencana dan sakit itu) Allah mengampunkan sebahagian besar dosa-dosa kamu” Surah Asy-Syura ayat 30.
Kan kita selalu dengar, sakit tu kaffarah dosa.. =)
Nape? tak suka ke kalau dosa kita dihapuskan semasa di dunia ni? atau kita nak dibalas sepenuhnya di akhirat nanti? Nauzubillah min zalik...

Syukur Alhamdulillah sebab Allah sangat sayang dengan kita.. =]
Sakit tu pun kira nikmat jugak tau.. kalau kita mengetahui nikmatnya sakit tu....
Kalau kita nak kira nikmat yang Allah beri kepada kita...
tak larat kita nak tulis.. guna seluruh lautan sebagai dakwat pun masih tak habis lagi nak tulis..
entah-entah guna dakwat sebanyak lautan pun masih tak sampai pun 0.000000000000000000000000000000000000000000(byk lagi 0)1% nikmat yang Allah dah bagi..
Subhanallah...

Ni la umpamanya sakit tu..

Wallahualam...=)












































No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...