Saturday 20 August 2011

19

Assalamualaikum peeps,

Hari ni dah masuk hari ke-19 ramadhan.. Semoga kita terus memanfaatkan masa yang masih ada...Masa ni la byk yang jadi macam ala-ala bateri nak habis.. Memang tak dinafikan, makin menghampiri penghujung ramadhan, makin berat kita nak beribadah.. Perasan tak? atau aku seorang je yang rase gitu kot.. Nak rasa manis tu bukan senang, kita kena rasa pahit dulu...Kita dah hampir ke serpertiga terakhir ramadhan yang mana dalamnya terdapat malam yang lebih baik dari 1000 bulan... umur kita sampai ke 1000 bulan? sekarang umur aku baru ke 234 bulan.. (cantik punya nombor).. ish3.. banyak tak?

Nasihat... hmm.. kalau tiba-tiba satu hari, seorang budak umur 4 tahun tegur kesilapan atau bagi nasihat, apa reaksi kita? (hek eleh, budak-budak.. apa kisah...). Kadang-kadang, kita rasa kita tua, orang yang lebih muda kena ikut cakap kita... kalau nasihat atau teguran, kalau daripada yang muda-muda sekejap je kita kalis telinga nak dengar.. Kalau daripada yang lebih tua pun masih ada imuniti..

Nak tanya jap, kita nilai orang guna apa? opsss.. kita memang tak layak nak nilai sapa-sapa pun... hanya Allah SWT yang layak menilai manusia... Jangan kita mudah nak menilai orang sebab kadang-kadang kita agak tak adil menilai orang...

Maaf agar berterabur... Kita harus bersikap terbuka, kadang-kadang kita tak boleh nak nampak silap kita sendiri.. Sebab tu la kita ada orang sekeliling kita untuk bagi nasihat atau teguran..

Janganlah kita bila orang muda sikit tegur, kita jawab orang muda la.. sapa makan garam dulu.. Kalau kes berat sikit, habis dimaki hamun balik... adoii.. Takpe-takpe yang lebih tua atau sebaya pulak, kita jawab pulak bajet baik la, macam tak pernah buat silap... adoii.. (Ni hanya contoh semata-mata, tidak berkenaan dengan yang hidup atau yang mati)

Jadi kita nak terima teguran atau nasihat siapa? Nak tunggu orang yang sempurna muncul? Kalau macam tu kiranya tiadalah  orang yang layak.. Maka, siapa yang nak menjadi memberi peringatan?
Kalau ada kritikan, apa yang baik kita ambillah ibrah... kalau nasihat yang baik, ikutilah dan sepatutnya kita berterima kasih... Alhamdulillah sebab Allah suruh seseorang menasihati kita... =)


p/s: Jom saling menasihati ke arah kebaikan =)

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...